Aquest és un recull de les principals idees que van sorgir de la tertúlia el passat 26 de juny:
Primer aclarim els dos conceptes d’autopublicar i autoeditar, ja que la línea prima que els separa a vegades causa confusions. Autopublicar-se és l’acció per la qual l’autor, pel mitjà que sigui gestiona per si mateix la publicació del seu llibre, ja sigui la impressió o la creació d’un arxiu per la seva posterior distribució i comercialització. Autoeditar-se és quan l’autor realitza totes les tasques pròpies d’un editor.
- L’autoedició ha crescut els darrers anys i seguirà creixent, ja que les noves tecnologies posen a l’abast de tothom el procés de l’autoedició i l’auto publicació, que passen a convertir-se en l’opció de tot tipus d’escriptors.
- Internet esdevé l’alternativa de tots els que guarden una història al calaix, però que són escèptics davant la possibilitat de publicar-la a través d’una editorial
- El boom del llibre digital ha fet créixer l’auto publicació ja que abans auto publicar en paper era molt difícil poder sobreviure a les llibreries.
- Existeixen plataformes com bubok per auto editar i autopublicar, el problema és la distribució.
- El problema de l’autoedició és que calen molts coneixements i un cop de mà a nivell lingüístic. Cal comptar igualment amb un corrector professional.
- Cal ser molt auto exigent i tenir un ampli coneixement de tot els passos del procés de l’edició. Ja que tots els perfils professionals que participen en l’edició, no existeixen quan autoeditem. O poden existir però llavors l’autor fa d’empresa gestionant i coordinant tots els actors implicats.
- Si l’escriptor assumeix el paper d’empresari, té encara temps per seguir escrivint?
- Tant amb l’edició tradicional com amb l’autoedició i auto publicació, la implicació de l’escriptor en el procés de difusió i promoció ha de ser molt important.
- L’escriptor busca lectors i el seu feedback. Per això és important mantenir el contacte a través de les xarxes socials.
- El més complicat és la comercialització i distribució i que la premsa i els mitjans en parlin. Cal trobar els canals concrets on vendre el teu producte.
- S’han comptabilitzat quins són els aspectes que més valora el lector d’un llibre i que ha és el que fa que aquest destaqui de la resta: La coberta, La sinopsi breu i captivadora, El preu competitiu, Els comentaris. Però i el tacte? Això no ho donen els eBooks.
- Es comenta també que en el cas de la il·lustració la imatge en els dispositius digitals es perd part del seu concepte i el disseny de pàgina.
- La publicació digital serà més interessant quan inclogui més elements gràfics.
- Es parla també de la influència o no que té pels escriptors el fet d’escriure per un format que no té per que ser llegit de forma lineal. En aquest camp encara queda molt per innovar i experimentar.
- Avui en dia el lector és el prescriptor. Aquest ara pot opinar i a més té on opinar.
- Per competir amb les editorials s’han d’oferir preus mínims
- Històricament, el llibre autoeditat s’ha vist sotmès a prejudicis que l’associen amb una qualitat baixa i poc literària
- El tema de la pirateria frena molt a l’editor a l’hora de plantejar-se els ebooks.
- Caldria buscar maneres efectives contra la pirateria, fer més força a nivell d’indústria, i pot ser establir un cànon de descàrrega de llibres a les companyies.
[…] ideas que se abordaron en la tertulia es una traducción y adaptación libre de las expuestas en la página de Breakfast Club, en catalán, con adiciones […]
[…] que se abordaron en la tertulia es una traducción y adaptación libre de las expuestas en la página de Breakfast Club, en catalán, con adiciones […]